Wednesday, August 06, 2008

Cum ne-ar denumi extratereştrii dac-ar vorbi română?

În timp ce mă ocupam eu frumuşel de traducerea filmului "Meet Dave", dau la un moment dat de cuvântul "alien", pe care, evident, trebuia să-l înlocuiesc cu echivalentul din română. Instantaneu antenuţele îmi transmit termenul "extraterestru", aşa că dau să-mi continuu liniştită treaba. Dar stai aşa, că nu-i aşa! Extraterestru, dacă nu mă înşel eu, se referă la cineva sau ceva care nu este de pe... Terra, logic. Perfect, minunat, numai că în filmuleţul respectiv cuvântul "alien" este folosit chiar de nişte... aliens, exact. Deci noi eram extratereştrii în contextul ăsta. Numai că noi nu suntem extratereştri. Are sens ce bolmojesc eu aici? Mă rog, după ce am stat să mă gândesc puţin şi după ce-am răsfoit câteva dicţionare, fără însă a găsi un sinonim aproape perfect al cuvântului, m-am oprit la "pământean".
Asta m-a trimis cu gândul la modul în care Columb şi Cortez i-au descris pe amerindieni când au ajuns în Noile Indii. Amerindienii ăştia erau nişte sălbatici cu înfăţişare ciudată, cu obiceiuri ciudate, cu limbaj ciudat, cu mod de viaţă ciudat... ce mai, totul era ciudat. Atât de ciudat, de fapt, încât în descrierile lor, C&C au fost nevoiţi să recurgă la comparaţii cu lucruri deja cunoscute de ei, dar care aparţineau unor neamuri străine şi inferioare, desigur, cum erau evreii şi musulmanii de pe teritoriul Spaniei. Aşa aflăm, de exemplu, că amerindienii aveau moschei. Nu era deja evident ?
Toată abrambureala asta vrea să ducă la o idee relativ simplă: percepţia este subiectivă. Da, ştiu, am descoperit America! Pe lângă asta, în general se ia în calcul versiunea celui care se află într-o poziţie avantajată (pe diferite planuri). I-a întrebat cineva pe amerindieni ce cred ei despre minunaţii cuceritori ? Dacă li se par ciudaţi sau nu ? Dar maurilor şi evreilor, le-a cerut cineva părerea cu privire la nivelul de evoluţie al creştinilor ? Aşa şi noi, românii (în cazul ăsta), ne limităm la cuvântul "extraterestru" (înlocuit uneori cu "marţian", pentru variaţie), deoarece nu vedem de ce am avea nevoie de alţi termeni pentru a exprima noţiunea de entitate externă. Doar extratereştrii ăştia nu există, deci cum ar ajunge ei să vorbească despre noi ? Da, dar cică nici amerindienii "nu existau" înainte de 1492.

Image source: wpclipart.com

4 comments:

Anonymous said...

Pai hai sa vedem,daca am privi din perspectiva alienilor (stiu, suna aiurea), noi am fi ori pamanteni cum ai zis si tu (desii termenul asta este folosit mai mult de staruri denominand restul planetei), sau mergand pe sistemul OZN, noi am fi EN - entitati neidentificate?? Zic si eu :)

Mirela said...

Da, dar tot noi am creat termenul "OZN" pentru a denumi navele lor. Fiind navele lor, pentru ei nu ar reprezenta obiecte neidentificate, deci termenul nu este valid. Asa ca nu poti folosi sistemul asta cand vine vorba de modul in care s-ar referi ei la pamanteni :-P. In plus, e posibil ca ei sa fie mult mai avansati si sa stie deja care-i treaba cu noi, deci nu am mai fi ceva neidentificat.
Asta va fi prima intrebare pe care i-o voi adresa unui... extraterestru.

Anonymous said...

Pininfarina facea design-ul masinilor Ferrari, Alfa Romeo, cred ca si Maseratii si altele...
Deci e relativ celebru :-)
Pana si hard-diskul meu extern are logoul Pininfarina pe el ... ma rog ...pufarina :)

Anonymous said...

da bre
mijto dilema..
pe bune